Friday, January 4, 2013

Berjinak-jinak dengan Jahitan



Hidup seorang wanita bekerjaya yang tak berapa nak jaya sangat, 11 jam di luar rumah, 13 jam di rumah. Itu pon kena tolak waktu tidur lagi, jadi tinggal 5-6 jam sahaja beraktiviti di rumah. Bosan kan? Tolak basuh baju, mandi, masak semua, tinggal lah berapa jam aje untuk berehat layan hobi di rumah. Sampaikan bila fikir pasal hobi, dah macam takde hobi lagi dah. Adoi. Memang parah kalau diteruskan macam gini. Okay, bukan nak membebel. Sekadar merenung masa depan keluarga. Cewah!


Jadi, malam tadi balik dari kerja aje, saya dan suami terus fikir nak makan apa. Itulah rutin harian. Nak masak memang tak lah kalau dah lapar cenggitu. Jadi, terus lah kami ke kedai makan belakang rumah yang ada buat mi celup. Pernah try sekali, tapi macam tak kena pulak dia letak limpa dalam sup tu. Rasa dia errr...yucks! Sambil tu cuci mata sekali tengok pemandangan belakang rumah orang kaya-kaya. Teringin nak masuk tengok dalam rumah dia macam mana. Ada tak yang sudi invite saya untuk tour you punya rumah yang cantik dan besar?





Okay, selesai makan dan cuci mata, kami balik rumah sebab suami ada program di malamnya jadi harus sediakan pakaian. Baju pon belum iron, seluar belum potong dan jahit di bawahnya. Kelam kabut juga lah saya iron baju dan suruh suami keluarkan "mesin jahit" comel dalam kotak yang masih bertimbun dekat dapur tu. 

Dah lama tak guna ni, ada hati nak belajar pasang-pasang benang dia time tu jugak. Tak sempat! Maka terpaksala tangguhkan niat nak jahit seluar yang suami nak pakai tu. Jadi, lipat-lipat aje sorok dalam bahagian kaki yang panjang tu. Siap aje suami keluar, saya pon dah berwangi-wangian mandi semua, duduk semula depan TV   bersama seluar-seluar panjang suami yang dah agak buruk dan rosak. Ini kes sayang nak buang seluar tu, memandangkan suami juga agak kurang stok seluar di rumah, maka suami request nak jadikan seluar pendek paras lutut. Dia dah siap potong dan minta saya jahitkan. Bagus juga, boleh belajar menjahit dan mencantikkan skill jahitan yang sangat basic ni. 


So, jahit punya jahit, siaplah satu seluar yang agak tebal ni. Yang ni jenis corduroy (sebut "kodroy") fabric. Selamat tak patah jarum mesin jahit comel tu. Ehemm..Tengoklah siapa punya kelembutan tangan. Kahkahkah.




Dan, bila dah siap satu, siap sendiri jadi model pulak tu nak try pakai best ke tak, terus excited nak buat lagi. Ambil seluar slack suami yang dah ada defect sikit dekat bahagian poket sebab masa bujang dulu tertetas benangnya, dia letak gam UHU ke gam gajah tak tau, Jadi meleleh kat tepi-tepi tu dan tinggalkan defect. So daripada buang terus, lebih baik saya cuba nasib. Heee. Jadi saya ukur seluar tu mengikut saiz seluar kodroy kat atas, tapi saya lebihkan sikit so jadi seluar tiga suku. Boleh tutup lah sikit lutut tu kan. Tak tahulah dia nak pakai tak. kalau taknak, isteri dia boleh pakai. Sama saiz je. Heee. Tapi yang ni kena jahit jelujur kasar dulu sebab fabric dia licin. Yang kodroy tadi bantai letak jarum je untuk bajet ukuran dia.






Suami balik, seronok la dia ada seluar tambahan. Terus dia pakai yang kodroy tu dan bawak masuk tidur. Amboi kau tidur pakai smart kemain! Haha. Apa-apa jelah, janji dia happy. 


No comments: