Tuesday, February 19, 2013

Surprise! Candle light dinner untuk Hubby

Tahun ni cepat pulak rasanya masuk bulan 2. Asal bulan 2 je mesti saya tak senang duduk sebab nak kena fikir, plan, shopping hadiah untuk birthday suami. Memang ni first time birthday dia as my hubby. Tapi sebelum ni pun mestilah sambut jugak as my 'zing' betul tak? Sebab tu mention "asal bulan 2 je....." Tapi dulu-dulu more to belanja makan, bawak kua g main2 kat petrosains, and lastly, bagi present. Bosan jugak asyik buat benda yang sama je. Mesti dia pun dah dapat agak and get ready.


So, kali ni jangan harap dapat get ready ye. Hihihi. Petang one day before the day, kami pergi keluar ke Mines sebab saya rasa macam nak menyanyi. And then dia ajak makan KFC pulak. Dalam hati saya ni dok cakap janganlah makan banyak sangat, nanti kenyang tak larat makan malam ni. Dia nak order Snack Plate, saya suruh dia upgrade ke Dinner Plate so that saya boleh tumpang makan dan kurangkan dia makan. Sembang-sembang dengan dia tanya hari Rabu berapa haribulan. Takmau la tanya besok berapa haribulan, kan nampak sangat tu. Konon-konon nak buat tak ingat tarikh sekarang la. Biasala, zaman sekolah dulu boleh la ingat tarikh setiap hari sebab ada tulis dekat papan hitam. So, kira punya kira, dapat lah tarikh harini. Eh, besok birthday orang tu lah! Dia pun buat-buat tak ingat. Eh yeke? Sambil senyum malu. Motipnya saja nak bagitau yang saya tak ready hadiah untuk dia. So tanyelah nak hadiah apa, dia cakap tak payah hadiah. Ok lah, fine. Senang cerita. Lepas tu jalan-jalan kejap, pancing dia nak pegi Daiso kejap nak cari apa yang patut untuk decor meja. Cari bunga takde yang cantik, cari "wine glass", mahal pulak nak beli 2. Cari table cloth, takde yang besar. Semua dia jual perca je. Ada tu ada, yang stail dulu-dulu yang berlubang-lubang tu. Akhirnya, ambik je kain perca kotak-kotak untuk jadikan table runner. Idea alternatif untuk table cloth, saya guna tudung bawal hitam yang dah lama tak pakai. Lilin dah beli siap-siap awal lagi. Sebab saya suka pasang lilin aromatherapy kat rumah malam-malam. So, gunakan apa yang ada je. Jimat. Saya memang tak suka membazir. Kalau membazir saya rasa nak nangis. Heee. 


Balik rumah, suami nak keluar pula jumpa member katanya. Dalam hati, yes! Pergi keluar lama sikit sempat aku prepare semua. Tapi dekat mulut, macam-macam tanya jumpa siapa, dekat mana, berapa lama. Berlakon itu harus! Masuk je rumah, cepat-cepat keluarkan bahan-bahan semua, panaskan oven, panaskan itu ini. Resepinya nak buat lamb chop blackpepper sos dengan mixed vege dan potato bakar, pastu nak buat dumpling sikit sebab hubby suka. Sos blackpepper dah siap buat tengahari tu, just panaskan balik je, cairkan sebab dah makin pekat. Dumpling pulak dah siap bancuh inti dia, cuma nak kena balut-balut je dengan kulit popia. Ni pon kes last minit cari barang, sempat jumpa kulit popia je. Agak susah nak buat bentuk dumpling tu pakai kulit popia yang agak tebal dan keras ni, so balut-balut jadi macam popia je. Huhu. Sambil prepare semua kena check jugak si hubby ni dah dekat mana. Buatnye dia muncul depan pintu, dah tak menjadi surprise kang. So, check lah beberapa kali buat-buat tanya balik lambat lagi ke apa semua. Sambil tu jugak kena setup meja, yang penting setup lilin, aromaterapi dan ni lagi penting. Cari lighter standby kat meja. Fuh, siap dah deco meja. Lagi satu, jangan lupa pasang lagu jiwang-jiwang slow je untuk hidupkan suasana sesuai dengan kesamaran malam. 



Ni hasil setup meja malam tu. susunan garpu dengan pisau tu taktau la betui ke idak lupa nak buat research awal-awal. Heee. Dan, nasib baik ada orang bagi hadiah gelas kaca bentuk camtu, boleh letak lilin kat dalam tu bagi efek menarik. 


  



Tak payah dessert bagai, laki saya tak layan semua tu.

Siap semua, cepat-cepat mandi wangi-wangi, dress up semua, standby tutup lampu semua tunggu hubby balik. Dia sampai depan rumah je, bukak pintu, terkejut dia macam salah rumah. Tak boleh ingat reaksi dia masa tu, saya gelak kekeh-kekeh dalam hati. Menjadi surprise aku. Hihihi.


Dia masuk dalam, selamber kodok je bukak baju terus duduk nak makan. Haih! Apa ni orang candle light dinner kena pakai baju. Hahaha. Laki sapa nih. 


Ni dia birthday MAN.


Sekali lagi, tolong senyum lebih sikit. Tu je dia boleh bagi. Huhu. Layan...




No comments: